Page 19

gezond idee herfst 2015

gezond idee 19 Pak zoveel mogelijk daglicht Profiteer van het daglicht, nu de dagen nog wat langer duren. Sta vroeg op en verblijf elke dag minimaal een half uur in de buitenlucht: je voelt je er niet alleen beter door, het helpt ook om beter te slapen. Met zoveel mogelijk daglicht – anderhalf uur daglicht is de ideale hoeveelheid – bouw je bovendien weerstand op tegen winterdepressies. Kijk op gezondidee.mumc.nl voor tips tegen seizoensdepressie. Blijf in beweging Zwemmen, wandelen, dansen tot diep in de nacht op een festival – in de zomer is het niet moeilijk om flink te bewegen. Al die activiteit zou je ook nu moeten voortzetten: bewegen houd je soepel, is goed voor je botten en je maakt er ook nog eens het gelukhormoon endorfine mee aan. En er is in de herfst genoeg te doen. Hark de bladeren aan, maak de tuin winterklaar, wandel door het bos in herfstkleuren of pluk appels met het hele gezin. Ook goed voor het verbranden van calorieën en dat is geen overbodige luxe nu de winterkilo’s eraan dreigen te komen met zware winterkost en het naderende feestseizoen. Ontspan Stress is ongezond en vermindert je weerstand. Zie het leven dus positief en dat is in de herfst niet zo moeilijk. Maak je huis gezellig, met een knisperend haardvuur, warme dekens en plaids, vrolijke kaarsen en de geur van dennenappels en kruidnagels. Probeer de zorgen en stress van overdag achter je te laten en zet je televisie en je mobiele telefoon een keertje uit. Misschien is dit ook het moment om te leren mediteren of mindfulness oefeningen te doen? Volgens de laatste wetenschappelijke inzichten helpt dat net zo goed tegen somberheid als medicijnen! Kijk op gezondidee.mumc.nl voor mindfulness-tips. Keep it cool Profiteer van de lagere temperaturen om de winterkilo’s vast tegen te gaan. Onderzoekers van het Maastricht UMC+ hebben namelijk ontdekt dat kou ons kan helpen om af te vallen. Bij kou produceert ons lichaam ‘bruin’ vet om ons warm te houden – en dat opwarmen kost calorieën. Slanke mensen produceren van nature meer bruin vet dan mensen die moeite hebben om op een gezond gewicht te blijven, maar we kunnen ons lichaam trainen om het te gaan produceren. Dus tanden op elkaar en de thermostaat op 19 graden – volgens de onderzoekers dé temperatuur om bruin vet op te wekken. Het goede nieuws: we wennen snel aan die wat koudere omgeving. Kijk ook op gezondidee.mumc.nl en zoek naar artikel ‘Thermostaat ietsje lager’. Kruip lekker onder de wol Bij al die beweging en frisse lucht is het niet moeilijk om ook te zorgen voor een goede nachtrust. Zeker niet nu de dagen langzaamaan korter worden. En de overgang van zomertijd naar wintertijd helpt ook nog een handje. Maak er gebruik van! Niets zo gezond als voldoende en regelmatig slapen. Misschien is dit ook de tijd om je bed eens kritisch te bekijken? Lig je er wel lekker in? Wordt het tijd voor een nieuw hoofdkussen of matras, de fundamenten van een goede nachtrust? Maak van je slaapkamer een slaaptempel waar je aan het einde van de dag naar verlangt! Inspiratie nodig? Op gezondidee.mumc.nl kun je tips vinden voor een gezonde nachtrust. Eet mee met het seizoen De herfst biedt ons veel groente en fruit vol vitamine en vezels, dus supergezond. Pompoenen, bieten, noten, appels, peren en frambozen; ze houden op een lekkere manier onze weerstand op peil. En er zijn nu veel bijzondere paddenstoelen, zoals cantharellen en eekhoorntjesbrood. Ook buiten, tijdens je herfstwandeling, zie je overal paddenstoelen staan. Maar koop ze toch maar liever gewoon op de markt of in de winkel. Alleen echte kenners kunnen eetbare en gevaarlijk giftige exemplaren van elkaar onderscheiden. Bovendien verstoor je met plukken de natuurlijke kringloop. Dus gewoon alleen genieten van de prachtige aanblik!


gezond idee herfst 2015
To see the actual publication please follow the link above